CREAL. Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental


Cercador

Portada > Notícies

Tornar a les notíciesNotícies

Presentats els resultats preliminars del Projecte BREATHE

dilluns, 27 de maig de 2013

Presentats els resultats preliminars del Projecte BREATHE

El passat 7 de maig va tenir lloc, al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB), el primer acte de presentació dels resultats del projecte BREATHE per a les escoles participants.  L’acte va començar amb la benvinguda per part del professor Jordi Sunyer, investigador principal del projecte, seguit de la presentació del protocol. A continuació es van presentar els primers resultats, tant dels tests dels nens com de les mesures de contaminació a les escoles. Per finalitzar, el Dr. Antoni Ramos Quiroga va parlar del Trastorn per Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat (TDAH). L’acte va comptar amb un nombre elevat d’assistents, així com de representants de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, del departament de Medi Ambient de l’Ajuntament de Barcelona i de la Generalitat de Catalunya, de l’Agenda21 i de la majoria de les escoles.

Dades preliminars de BREATHE

El Prof. Jordi Sunyer, investigador principal del projecte BREATHE (BRain dEvelopment and Air polluTion ultrafine particles in scHool childrEn) i codirector del Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL), va agrair la col·laboració de les escoles en el projecte. “Les dades que anem a presentar són preliminars i descriptives, i encara queden uns mesos per tenir els primers resultats sobre els efectes perjudicials de la contaminació en els escolars”, digué Sunyer. A continuació, la Dra. Mar Àlvarez, coordinadora del projecte, va resumir el protocol del projecte esmentant la participació final de 2.904 nens de 39 escoles.

Resultats dels tests

El Dr. Joan Forns, responsable de l’àrea de neuropsicologia del CREAL, va definir quines proves s’havien fet en el projecte. Va explicar l’evolució dels resultats a les quatre visites, les freqüències de TDAH, de rendiment escolar baix i de problemes conductuals a les escoles estudiades. Va concloure que “la freqüència de nens amb algun subtipus de TDAH és del 10.2% i aquests havien comès més errors en els tests psicomètrics”. Així mateix, va explicar com interpretar els informes amb els resultats de les proves dels nens que havien rebut les escoles dies abans, destacant que “no eren proves vàlides per diagnosticar cap trastorn, però que podien aportar una informació útil en casos determinats”.

Contaminació a les escoles

A continuació el Dr. Xavier Querol, responsable de l’àrea de contaminació ambiental i professor d’investigació del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), va explicar els principals contaminants atmosfèrics presents a la ciutat i quines eren les mesures que s’havien fet a les escoles. Va concloure que “els nivells de contaminants trobats a les escoles eren més propis d’ambients al costat del trànsit més que de fons urbà, que hi ha escoles amb nivells interiors de contaminants semblants als del carrer i que el pati de sorra és una font de PM2.5, la qual pot acumular metalls”. Aquest darrer punt causà certa alarma entre els assistents, i  Querol va comunicar que actualment s’estava investigant al CSIC un polímer per reduir l’exposició als contaminants acumulats a la sorra dels patis.

Trastorn per Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat

Per concloure la presentació, el Dr. Antoni Ramos Quiroga, psiquiatra expert en Trastorn per Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat (TDAH) de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, va impartir una conferència amb el títol "TDAH: un llarg recorregut des de 1902".  Va explicar que el trastorn ha existit sempre i que té una alta incidència a la majoria d’escoles. Especificà que “els nens que el pateixen no entenen el que els hi passa i que ho passen molt malament”. Va insistir en la importància del diagnosi i del tractament, en cas necessari, i de l’ajuda que aquests nens necessiten per part dels pares, mestres i especialistes. També va destacar que hi ha factors genètics i ambientals que poden donar predisposició a patir el trastorn. Per acabar, va donar una sèrie de pautes molt útils pels mestres per tractar amb aquests nens.


Relacionats

CONTACTE

Cap de comunicació:
Raül Toran

Telèfon:
(+34) 93 214 73 33
(+34) 696 912 841

Correu electrònic:
rtoran(ELIMINAR)@creal.cat


ISGlobal - Campus Mar · Doctor Aiguader, 88 · E-08003 Barcelona · Tel +34 93 214 73 00 · Fax +34 93 214 73 02 · e-mail: RSS

Una iniciativa de:


Context científic: